9. Tegenslagen en meevallers – Tips en tricks

Tijdens de reis gebeuren er elke dag andere dingen. In de reisverslagen zijn de onverwachte zaken en oplossingen toegelicht. Hieronder staan alle grotere meevallers en tegenvallers.

1) Tegenslagen

Tijdens de weg van Duitsland naar Insbruck Oostenrijk komen we erachter, vlak voor een lange tunnel door een berg, dat de dynamo niet meer bijlaad. Het elkaar pestende liefdeskoppel zit in onze rook en maakt grapjes. Aangezien we een tijd moeten wachten voor de tunnel, aangezien ze groot onderhoud doen aan de wegen tijdens de herfstmaanden doet Sander besluiten de motor uit te zetten. Als de stoet weer in beweging komt merken we het op; de auto start niet meer en we staan midden voor al het verkeer. Luid toeterende auto’s, voordringende vrachtwagens, alles gebeurd en het is een grote chaos om ons heen en wij zijn de aanstichters.

De auto die achter ons stond sleepte ons aan en we zijn doorgereden naar de ÖAMTC in Imst Oostenrijk. Hier kijken we de dynamo na en deze blijkt niet meer goed te zijn en de accu’s niet meer op te laden. Met het lidmaatschap pasje van de ANWB mogen we gratis gebruikmaken van de faciliteiten van de ÖAMTC. Wat er werkelijk doorberekend wordt kunnen we niet zien, maar feitelijk weten we dat de spanningsregelaar defect is. We hebben totaal 3 accu’s en omdat we ook de laptop aan het opladen waren was de laadspanning blijkbaar teveel voor de oudere dynamo. Helaas, maar het zei zo.

Bij een grote auto friedhof in Oostenrijk verwijderen we 2 dynamo’s, één van een Ford (gelijkwaardig aan de onze dachten we) en één van een Landrover. Omdat die van de Ford toch niet gelijk was nemen we alleen die van de Landrover mee. Bij de firma Steger in Inssbruck achter de Olympische hallen, halen we na het gemeten hebben van de beide dynamo’s, die van de sloop had doorgebrande diodes, toch een nieuwe Dynamo van 55 Ah en bij de aanschaf hebben we meteen de vergeten multimeter aangeschaft om de spanningen te kunnen controleren. Een noodzakelijk goed blijkt maar weer.

Deze tegenslag kostte EUR 40, - voor de Sloop dynamo, en 270, - EUR voor de nieuwe dynamo en leverde in totaal een vertraging op van ruim 1 dag.

We zijn pas een paar weken onderweg en het noodlot slaat toe: Een vastloper van de motor wegens oliegebrek.
Net voorbij Sofia zijn we even gestopt bij een tankstation om diesel te tanken en ons even op te frissen. Na deze actie hier weer weggereden en beide zijn er zeker van dat op dat moment er zich geen olieplas onder de motor had verzameld. Na een paar kilometer vroeg Sander aan me of ik ook iets geks rook. Ja, iets van verbrand rubber maar omdat de auto’s om ons heen nog meer rookten dan onze Laro dachten we dat het daar aan lag. Maar nog geen paar seconden daarna begon de motor ook vreemd te klinken. Meteen wilden we hem op de vluchtstrook aan de kant zetten maar ook nadat Sander de koppeling ingetrapt had was er geen redden meer aan. We gingen op dat moment bergaf en voor we stil stonden was de motor al uit zichzelf gestopt. Geen goed teken. Eenmaal uitgestapt bleek dit dan ook en lag er olie op straat onder ons inclusief een lange strook achter ons. Na zelf even gekeken te hebben was er al een sleepdienst aanwezig en die heeft ons terug gebracht naar Sofia. Het bleek dat de rubberen afdichting van het oliefilterhuis geknapt was en de olie is dan ook met hoge druk naar buiten gekomen. Wesco is de garagehouder waar we terecht zijn gekomen nadat we besloten hadden dat de Landroverdealer veel te duur uit zou vallen.

Wesco is momenteel druk met het blok bezig om deze te reviseren omdat ik om “verzekeringtechnische” redenen niet zelf mag sleutelen in zijn garage. Natuurlijk i.v.m. het anders niet door kunnen berekenen van uren. Maar we hebben samen even naar de motor gekeken en ook Wesco viel het op dat de motor al eerder reviseert was en dat de lagers die niet geleden hadden door het olie tekort er nog bijna nieuw uit zagen. Dus voor dit probleem zich openbaarde was de motor in een goede conditie. Maar na deze operatie zal de motor in een topconditie zijn. Wesco komt goed bij me over en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de motor en nog wat andere kleine dingen perfect voor elkaar komen.

Afloop en conclusie nog aanvullen

In de voorbereiding van een jaar zijn de inentingen al vrijwel meteen geregeld en zijn alle voorschriften goed opgevolgd. Ondanks alle voorbereiding wordt in de haast van alle dag toch nog vergeten door Sander om de laatste Hepatitis (voor A en B) prik op te halen. Tijdens het verblijf in Sofia komt hij hierachter en zoekt terstond het vaccinatiebureau op. Eenmaal gevonden en Herbert te hebben meegenomen, neemt Sander deze laatste vaccinatie ongeveer 5,5 maand na de eerste prik. Volgens de voorschriften is dit geen probleem. Sterker nog, Herbert is later begonnen met vaccineren en moet zijn laatste Hepatitis B prik nog halen en had dit gepland in Thailand. Deze kon volgens de voorschriften nu ook en zodoende zijn we toch helemaal compleet met alle vaccinaties.

Deze vergeten vaccinatie kostte bij elkaar circa 75 EUR en leverde geen vertraging op. Het was wel een inspirerende wandeling door Sofia in de tweede week van ons verplichte verblijf.

2) Meevallers

Door het verplichte verblijf in Sofia is er tijd over om visa te regelen. Bij het Indiase consulaat wordt eerst een goede uitleg gegeven en worden er lastige vragen gesteld. Daarna worden de inschrijfformulieren meegegeven en brengt Sander deze de volgende dag terug. De planning is om deze vrijdag terug te ontvangen, maar dit wordt maandag. ’s Middags haalt hij ze weer getekend en wel op.

Dit ging soepel. De beweegreden om deze eerste te halen was dat Iran geen visa uit wil schrijven zonder een visa te zien van een land daarna en dus India. Voor Iran moet uiteindelijk toch eerst een Invitation Letter gehaald worden en daarmee wordt het verkrijgen van een Iranese visa nog wat lastiger. Waarschijnlijk zal ons dit nog wel de nodige vertraging opleveren in Turkije. Weer een mooie gelegenheid om meer van dat land te zien…..

Visa koste 55 EUR per stuk en leverde (vooralsnog) geen vertraging op.

Eenmaal stil te zijn komen staan aan de Bulgaarse snelweg en geen kant opkunnende is het toch makkelijk als je gedekt bent tegen onkosten voor het wegslepen (max 200 EUR). Daarnaast bied de ANWB hulp bij het versturen van onderdelen in noodgevallen. In onze voorlopig nog korte reis is het nut van de ANWB al helemaal bewezen en een nuttige verzekering.

Het ANWB lidmaatschap heeft onkosten betaald bij de ÖAMTC in Imst en in Bulgarije en de onkosten van de internationale reis en krediet brief zijn allang weggestreept tegen de gemaakte onkosten.

3) Tips en Tricks

Sponsoring:

Neem minimaal een half jaar voor de aanvang van de reis de tijd om bedrijven aan te schrijven om sponsering te regelen, indien je dat wilt. Een goed doel helpt hierbij. Voor veel bedrijven moeten de bazen aan hun bazen vragen of er geld beschikbaar voor is. Voor een goed doel wordt al snel geld gecreëerd. Wij hebben er bewust voor gekozen om niet een goed doel aan te houden, aangezien we ons normaal in het dagelijkse leven ook niet inzetten voor een specifiek goed doel. Toch kan dit wel bijdragen aan een efficiëntere sponsorwerving. Het regelen van sponsering 1 maand voor aanvang van de reis is eigenlijk te laat. Onderweg zaken regelen, maakt het een grote uitdaging, zei het dat het geen makkelijke is. OP moment van schrijven dient zich de laatste kans aan om via de lokale pers en bedrijven een laatste actie op te zetten om de landrover naar Australie te krijgen.

Vanaf het begin heb ik (in Outlook) een lijst bijgehouden met af te handelen punten. Van het halen van schroefjes tot en met de interviews bij de lokale media in de laatste hektiek, dit leverde een goed overzicht op en maakte het mogelijk om niets te vergeten op wat kleine puntjes na. Eigenlijk zijn we niets bijzonders vergeten en lijkt het er alleen op dat alles regelen in een jaar te kort doet aan het organiseren van een sponsorprogramma.

Vergeten mee te nemen zijn we:

Door de weinig beschikbare tijd aan het einde zijn er door Sander de nodig back up CD’s gebrand op zijn eigen computer thuis. Tijdens de reis bleek dat deze bestanden voor een groot deel niet beschikbaar zijn. Controleer dus altijd de meegenomen bestanden.

Dit zijn allemaal geen schokkende dingen en na een dag rust genomen te hebben bij de vriendin van Herbert in het zuiden van het land, hebben we de auto opnieuw ingepakt en alles paste prima in de auto in tegenstelling tot het moment van het vertrek uit Deventer. Toen was alles volgepropt en we zijn letterlijk Deventer uitgevlogen en hebben de deadline gehaald.