2006-02-26: India: Riksja duwen in het oude Delhi !

We racen en we gaan hard. In de ochtend gloren is redelijk leeg op de weg en zeilend tussen vrachtwagens kunnen we redelijk constant 80 km/h rijden en schieten we flink op.

Er is niet veel te vertellen over India op dit moment. Dat komt wel als we er van kunnen genieten. Het valt ons wel op dat alles groener is en dat er net zoveel roofvogels zijn. Het belangrijkste verschil is dat we vrouwen kunnen zien. In het land, in de taxi, in de bus, maar we zijn niet onder de indruk van Indiase vrouwen op het moment. Maar we hebben ook nog geen recht van spreken, want we zitten alleen op de snelweg en tussen vrachtwagen chauffeurs.

Toch is het lekker om weer vrolijke mensen met losse kleding te zien. We hebben gisteren al wat geld gepind en dat ging zonder probleem in de eerste de beste ATM machine. Roepies zat dus.

Ik rijd vandaag ook Delhi in, oud Delhi wel te verstaan. Hieronder ligt de grote stad nieuw Delhi, waar we met 4 tot 6 weken terug zullen komen om een bezoekje te brengen aan Honeywell en te kijken in de grote wereldstad. De weg (Grand Trunk Road) lijd je door het noorden van de stad, maar het lijkt alsof je er midden in zit. In het midden is het zo druk met Riksja’s dat ik stapvoets rijd soms. De straat wordt zo nauw als de Keizerstraat in Deventer, alleen staan aan beide zijden 3 rijen riksja’s en duizenden mensen. Op het moment dat ik op wil trekken en aan wil sluiten zie ik een achterwiel van een uitstekende riksja niet en langs de auto klinkt het “hohohohohohoh” en Herbert roept ook “hohohoho”. Niet stop!, maar hohoho en de riksja dondert om met de mensen erin. Het is India, de auto onverzekerd en het kan gevaarlijk zijn. Alles is mogelijk hebben we geleerd in Pakistan en als ik in de spiegel kijk lijkt er niets krom en wordt de riksja weer overeind getrokken en worden de broekspijpen afgeklopt. Niet aan de hand, doorrijden dus.

Men zegt dat je in India beter iemand dood kan rijden of dat je weer terug moet rijden om het klusje af te maken, anders betaal je je scheel en ben je voor je leven getekend als ze je al niet opknopen(figuurlijk gezien). Nu hoop ik dit natuurlijk niet mee te maken en is dit iets wat een ander mij verteld, maar bij zoiets kleins als dit neem ik geen risico en gaat het gas erop. De man leeft er is niemand geraakt en er kan hooguit wat krom zijn, wat ik me afvraag, want zo’n riksja duw je zo weg.

Als ik even later wordt ingehaald door onze eerste Indiase olifant langs de snelweg, wordt deze vrolijk gevoerd met brood door een agent om ons wat foto’s te laten maken. Daarna neem ik de schade op aan de auto en mijn vermoeden wordt bevestigd. Er zit een kras op velgkern, waarmee je de 4 WD in kan schakelen en een krasje achterop het spatbord. Niet meer als minimale schamp, terwijl Herbert naast me zit op te hitsen in de auto dat ik een hele riksja vermorzeld heb. Al hoop ik verder van deze ongein verschoond te blijven is Herbert volgens mij tellijstje aan het voorbereidden van de ongelukken.

De olifant is een gaaf beest om zo te zien, ook al hoort deze hier niet thuis. Stampvoetend loopt het beest over de straten tussen de fragiele riksja’s en brommers over de drukke snelweg met zijn grote plofpoten. Het klopt voor geen meter, maar het blijft een gaaf gezicht.

In de dorpjes tussendoor worden we continue verrast door apen langs de weg. Hele scholen wilde apen bewegen zich door India, die lekkernijen van de weg plukken. IK zag er zelfs een tijdens een flesje cola op het dak zitten, nadat deze een hemd had gestolen van een waslijn en het lapje stof flink aan het verscheuren was.

We slapen weer bij een tankstation en hetzelfde riedeltje volgt weer. Morgen gaan we er nog vroeger uit. We moeten kilometers maken anders gaan we het niet redden. De afstand is circa 1650 kilometer in 3 dagen en waar we in Pakistan niet meer als 150 per dag konden, moeten we er nu meer als 500 doen op een dag. Lange dagen, veel werk. Ach we hebben er de tijd voor. Hebben we ook het racen met een landrover een keer uitgeprobeerd.

Het olieverbruik houden we ook goed in de gaten en de oliefles gaat redelijk leeg op het moment. The Magic Word Maintenance !