2005-10-25: Bulgarije: Auto blijft roken en roken en roken

Ook deze nacht bleven we weer slapen in de garage van Assist Service. We gaan er vroeg uit en de mechanici inclusief Herbert gaan aan de slag om de motor voor elkaar te krijgen. Alles wordt deze dag uit de kast gehaald door ze en uiteindelijk gaat de motor drie keer in elkaar en uit elkaar. Via CD-Roms, handboeken, landroverforums (waar erg snel op gereageerd werd) en diverse auto mechanici uit de buurt wordt alles bekeken. Het schijnt een timings probleem te zijn. De motor is al eens gereviseerd en was op zich in goede staat alleen ze twijfelden nu of ze hem wel goed in elkaar hebben gezet. Het gaat om 1 tandje van de distributie. Daardoor kun je met de brandstofpomp de motor niet correct af stellen en blijft deze roken. Men twijfelt en tussendoor hebben Herbert en ik ook nog even een leuke discussie. Kom niet aan een automonteur zijn vak…..ach ja iedereen moet zich wel eens verantwoorden en ik ben nu eenmaal een verkoper ….haha. het snel uit de wereld en we gaan verder met zoeken naar oplossingen. De monteurs gaan door tot 1 uur in de nacht en na het wederom in elkaar zetten van de motor rookt deze nog steeds. Het levert leuke filmpjes op maar iedereen baalt. Wat een rook, wat een rook. Voor mij betekent dit gevoel een gevoel alsof je niets kan, machteloosheid. Je kan niet meepraten want je hebt de kennis niet. Ik leer veel, maar te weinig om automonteur te zijn.

Ik (Herbert) voeg nog even toe dat de distributie van de motor blijkbaar voor deze uit elkaar gehaald werd reeds verkeerd stond, de distributie stond minimaal een tand verkeerd en dit verschil is met alleen met het verstellen van de inspuitpomp niet te verhelpen. De methode om de tanden in de goede manier met elkaar uit te richten begreep ik wel uit het handboek maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een slecht engels sprekende bulgaar. Hiermee wil ik even onderstrepen dan Vesco de motor in elkaar gezet heeft zoals hij hem uit elkaar gehaald heeft. Dat de tandwielen toen al verkeerd stonden kon hij ook niet weten. En hahaha Sander de beste stuurlui staan aan wal.
Frusterend, frusterend en wat kunnen we doen…..ik hoop maar dat we de kosten in de hand houden en denk er eens een nacht over na wat de beste manier is. Je hebt de good cop and the bad cop…… Ik zal de bad cop wel worden aan het einde.

Is hier ook een Loesje voor ? De foto’s vertellen de rest !

We gaan slapen, morgen weer een nieuwe dag en nieuwe uitdagingen.