2005-10-24: Bulgarije: Internet landenpaginas

We gaan weer verder in het Nederlands. De volgende dag is het weer vroeg dag en gaan we weer verder met het oppakken van de dingen die moeten gebeuren. Aangezien de motor nog niet florissant loopt worden er uiteindelijk de hulptroepen bijgehaald en in comité, wordt bekeken wat er niet goed kan zijn. Uiteindelijk gaat de motor erin en aan het einde rond een uur of 9 denk ik, komt er rook uit de motor. Hij loopt weer. De afstelling is niet juist blijkt later, maar iedereen kijkt opgetogen omdat we weer een stap verder zijn. Dit lijkt het juiste moment om een plaatje te schieten voor de GFPV, het Global Footbal Program voor “t vierde” met ondersteuning van Fonke Service Diensten, op zoek naar talent. Deze Vesco, is professional geweest in zwemmen met waterpolo en de boomlange man, lijkt een potentiële van Hooidonk als het gaat om koppen. Hij heeft al de nodig wedstrijden gespeeld en heeft onze motor weer aan het lopen gekregen. Misschien wordt het tijd om hem over te gaan halen om naar Nederland te komen voor het huidige 13e. Ik heb begrepen dat het vierde omgetoverd is naar het dertiende en ze kunnen dus wel wat hulp gebruiken. Afgelopen weken is ook het vijfde afgedroogd in fair play wedstrijd met 6-0 door “het vierde” en ze kunnen dus ook wel wat scorend vermogen gebruiken. We zullen zien hoe de ontwikkelingen zullen worden. Voor nu doet onze motor het weer en moet het bijna gaan lukken om deze week weer te rijden. Ik durf het bijna niet te hopen.

Het is erg bijzonder hoe alles tegen kan zitten in dit soort situaties. Uiteindelijk wint elke keer het positivisme het weer, maar ik mededelen dat het je niet in de koude kleren gaat zitten. De situatie met Jansen Used landrover Parts, TNT en de douane die extra import BTW vraagt is me meerdere keren door het hoofd geschoten, Waar ik voordeel wou halen is dit mislukt en hebben we derhalve meer kosten gemaakt i.p.v. minder. De verantwoording van de transportkosten die betaald moeten worden aan de eerste transporteur snap ik niet en is niet terecht, dat is voor mij een feit en geen vraag. Daarentegen hebben we zelf om vijf voor twaalf de boel terug gedraaid. Een post administratie had ik terecht gevonden, niet het volle pond. Maar goed, dat nemen we weer mee naar het resterende deel van onze reis als wijze les. Daarentegen helpen ze ons ook wel met een deel sponsering en aan het einde van de rit zijn we wat betreft de kop 25 euro goedkoper uit.

Wat betreft transport is het fout gegaan in de verwerking. Eerst zou TNT opdracht hebben gehad voor Economy Express, maar dan zouden we niets winnen en daarom is dat omgezet nadat ik hier naar geïnformeerd had naar Global Overnight tegen een meerprijs van een paar euro’s. Uiteindelijk is de kop van de motor toch weggezonden met Economy express en zijn ook deze kosten doorberekend. Het verkeerde formulier is in Oisterwijk ingevuld blijkbaar. Ik heb nog gebeld om me te verzekeren dat het juist gebeurd en liet me verzekeren dat het binnen 2 dagen in Bulgarije zou zijn. De meerkosten waren dan voor lief genomen en de winst zat hem dan in het minder lang verblijven in Bulgarije. Uiteindelijk kunnen we stellen dat we ruim een maand in Bulgarije zijn geweest en dus veels te lang en hebben alle mogelijk voordelen zich omgedraaid in nadelen. En dat ondanks dat ik me op verschillende tijdsmomenten heb laten verzekeren van het volgend van de juiste weg. Meerdere malen….. je hebt het op afstand gewoon niet in de hand. Dat is erg frustrerend voor een jan de regelaar zoals ik kan ik jullie vertellen.

Dan is er nog de issue douane. De kop is verzonden met een bedrag, terwijl met ADI was afgesproken het te versturen als onbenoemd posstuk, waardoor geen import betaald hoeft te worden. Ergens is er een bedrag vermeld en hebben we maar liefst circa 175 euro aan import BTW moeten betalen. We waren te laat met diverse formulieren invullen, waardoor het waarschijnlijk moeilijk wordt om belasting terug te vragen.

Aan het einde hebben we ongeveer een bedrag betaald van 1800 - 2000 euro voor complete revisie van de motor en dat is zonder het extra levensonderhoud wat ook van ons reisbudget afgaat.

Helaas pindakaas, wat kunnen we er nog aan doen.

Deze dag heb ik ingevuld met het invullen van de landenpagina’s die als basis dienen voor een verslag van onze reis door de ruim 20 landen. Een langslopende taak die maar niet ophoud……aan het einde komt alles goed.