Oostenrijk


Land Profiel

 

Oostenrijk grenst aan 8 andere landen. Het land is 1920 gevormd, na de ineenstorting van het Oostenrijks - Hongaarse rijk.
 

             OfficiŽle naam:

             Stichting:

             Hoofdstad:

             Aantal Inwoners:

             Oppervlakte:

             Talen:

             Godsdiensten:     

o            Rooms-katholieken:

o            Niet religieus:

o            Protestanten:

o            Anders:

             Bevolkingssamenstelling:

o            Oostenrijkers

o            Kroaten, Slovenen
Hongaren

o            Anders:

             Staatsvorm:

             Valuta:

             Alfabetisme:

             CalorieŽn consumptie:

Republiek Oostenrijk
1918
Wenen
8,1 miljoen / 97 per km≤
83.858 km≤
Duits, Kroatisch en Sloveens


87 %

9 %
5 %
8 %

93 %
6%
1 %

Parlementaire democratie
Euro
99 %
3757 kilocalorieŽn

 

Note: De genoemde informatie is afkomstig en overgenomen uit onze Wereldatlas.

 

Grensovergang

 

In oostenrijk was er pats boem een stop waar je een vignet moet halen voor de Landrover. Er zijn knipperlichten en wegwerkers en we moeten snel het stuur omgooien om een vignet te kunnen halen. Helaas gaat dit bijna ten koste van het leven van een aantal wegwerkers. Veel geschreeuw volgt ons en er staan allemaal mannen op hun hoofd te tikken. We zijn de alpen ingereden en het gaat allemaal goed. Vignet op het raampje en gassen maar.

 

We gaan bij Landau de grens over en houden de grote weg aan richting Innsbruck. We hebben ervoor gekozen om dwars (horizontaal) door oostenrijk te rijden en optimaal te genieten een paar dagen van het mooie berglandschap dat we tegenkomen.

 

 

Fotoís van de grensovergangen

 

 

 

 

Visa en Paspoorten

 

Er zijn geen aparte visa verstrekt voor Oostenrijk.

 

Noemenswaardige bezochte steden / gebieden

 

Oostenrijk is een mooi land met de hoge bergen. Het weer is prachtig en geeft een mooi nazomers beeld van de landschappen om ons heen. We hebben er met veel plezier aan gehad om de bergpassen te pakken vanaf iets voorbij Inssbruck en zijn uiteindelijk via de Gerloss Pass en de Gross Glockner aan het Zuid-Europese deel van Europa aangekomen.

 

We hebben onderweg pech gehad aan de dynamo die het niet meer aankon en hebben daardoor een dag langer doorgebracht als de bedoeling was., maar in dit prachtige landschap zegt dat niets.

 

We hebben wel de passen bekeken en geslapen op het hoogste punt wat we op de Gerloss Pass konden vinden en zijn met een prachtig uitzicht in slaap gevallen en weer wakker geworden met uitkijk over 4 bergtoppen, eeuwige sneeuw en een groot Stau meer.

 

Een nadeel van oostenrijk zijn de dure tolwegen. Voor ik geloof rond de 7 euro mochten we de Gerloss Pass over en de Gross Glockner konden we bedwingen voor het luttele bedrag van 25 euro. In de nazomer zijn er schrikbarend veel wegwerkzaamheden, wat logisch is want het wintertoerisme komt er al weer aan en het is dan relatief rustig..

 

Fotoís

 

We hebben veel fotoís van de bergen. Het is een prachtig stuk en ik hoop dat we nog veel van dit soort gebieden te zien zullen krijgen tijdens onze reis.

 

De fotoís geven de bergen weer en delen van onze bereden route. Door een gat in bossen zie je een prachtig dorpje, de afslag met vrachtauto waar de wegwerkers stonden te werken, de verkeersopstopping voor de tunnel, waar onze dynamo niets meer deed, De olympische hallen in Inssbruck en de prachtige kiekjes voor thuis in de bergtoppen tussen de eeuwige sneeuw en het rijden boven de wolken. Oostenrijk blijft mirakels! En met als topper de zonopkomst in Eisenkappel en zijn eerste zonnestralen werpt op de Berghof Brunner. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijzonderheden van het land

 

In Oostenrijk hebben we geen bijzonderheden aangetroffen die buiten proportioneel zijn. Deze bijzonderheden hopen we dan ook te ervaren in andere landen tijdens onze voor ons lange reis. Een klein detail is wel dat je in een keer midden op de weg stil staat omdat de plaatselijk boer samen met zijn kinderen de koeien met ďMilkaĒ bellen aan het begeleiden zijn via de plaatselijke hoofdweg. Een leuk tafereel en blijft leuk om hiervoor te moeten wachten.